آخرین اخبار

اتاق اصناف جلوی کاهش قیمت‌ها را می‌گیرد

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

اشتراک گذاری
24 فروردین 1402
کد مطلب : 4429

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۲ فروردین ۱۳۵۳؛ اتاق اصناف به زور جلوی کاهش قیمت‌ها را می‌گیرد

«ناظران اتاق اصناف به زور جلو کاهش نرخ‌ها را گرفته‌اند! آنها به جای اینکه دنبال متخلف بروند، آن قدر صبر می‌کنند تا متخلف سراغ آنها بیاید. از بیستم آذر تا آخر اسفندماه سال گذشته، از ۷۰۰ گزارشی که کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده از موارد مختلف گران‌فروشی و کم‌فروشی متخلفان به اتاق اصناف ارسال داشته به ۲۵۰ گزارش پاسخ داده شد و فقط ۲۰۰ گزارش را به دادگاه فرستاده‌اند؛ درحالیکه اتاق اصناف بودجه‌ای به این کار اختصاص داده است.»

خانم دکتر حجازی، استاد دانشگاه تهران و رئیس گروه خانم‌های بازرس کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده که در اجلاس عمومی کمیته سخن می‌گفت، افزود: عرضه بسیاری از کالاها کم شده، به طوری که بازار سیاه رواج یافته و موجب بالا رفتن قیمت‌ها شده‌ است. این پدیده به قدری آشکار و بارز است که گفته می‌شود دست‌هایی در احتکار کالاها و کم کردن عرضه کالاها فعالیت می‌کنند.

خانم دکتر حجازی ادامه داد: براساس گزارش بازرسان کمیته، گوشت و ماهی، قند و شکر، روغن نباتی، روغن زیتون و لبنیات ازجمله کالاهایی هستند که عرضه آنها کم است.

گزارش قبلی نشان می‌دهد که بازرسی درنهایت صداقت توسط خانم‌ها به‌عمل می‌آید و موارد تخلف به اتاق اصناف و یا اتاق بازرگانی و سازمان گوشت و یا سازمان‌های وابسته، فرستاده می‌شود اما به طور نسبی تعدادی از موارد تخلف پیگیری می‌گردد که با مقایسه با تعداد موجود بسیار کم است.

اخلالگران در توزیع قند و شکر زندانی می‌شوند

چنانکه مسوولان کارخانه‌های خصوصی و کلیه عاملین قند و شکر کوچک‌ترین مشکلی برای مردم فراهم کنند، به اشد مجازات قانون جلوگیری از احتکار به یک سال حبس و معادل دو برابر قیمت کالا جریمه خواهند شد.

دکتر ولیان، وزیر تعاون و امور روستاها با بیان این خبر اعلام کرد: امروز از استانداران، فرمانداران و اتاق اصناف پایتخت خواسته شد که با استفاده از لیست موجود در اتاق‌های اصناف یا شهرداری‌ها و ادارات قند و شکر محل، صورت اسامی افراد وابسته به صنوف مصرف‌کننده شکر را به وزارت تعاون و امور روستاها ارسال دادند.

ایران ۱۴ میلیون تومان گوشت از مجارستان می‌خرد

به موجب پروتکلی که به امضا رسید، ایران به مجارستان ۱۰میلیون میلیون دلار پنبه و ۲.۵ میلیون دلار تریکو و کفش صادر می‌کند و متقابلا از مجارستان ۲ میلیون دلار گوشت و بیش از ۸ میلیون دلار پی.وی.سی و ماشین‌آلات، مواد غذایی و کامیون وارد خواهد کرد.

ایران با همکاری مجارستان یک طرح مشترک برای پرورش گوسفند به ظرفیت ۱۰ هزار راس در کشور پیاده خواهد کرد و یک کارخانه نساجی با ظرفیت ۵۰ هزار دوک رسیدگی تاسیس می‌کند.

۲۲ فروردین ۱۳۷۳؛ مبادلات اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان به یک میلیارد دلار رسید

استاندار آذربایجان شرقی در بازگشت از جمهوری آذربایجان اهداف سفر آتی رئیس‌جمهوری آذربایجان را به ایران تشریح کرد.

مهندس عبدالعلی‌زاده، عضو کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور، انتقال گاز ایران به جمهوری‌های آذربایجان و نخجوان، ایجاد پالایشگاه در نخجوان، معرفی سفیر جدید جمهوری آذربایجان در تهران، لغو روادید عادی سفر، تامین مایحتاج جمهوری آذربایجان توسط ایران و گسترش همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، بهداشتی، درمانی و ارتباطات را ازجمله اهداف سفر آتی رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران عنوان کرد.

وی یادآور شد: در سفر آقای حیدر علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران در مورد ایجاد کنسولگری این جمهوری در تبریز تصمیم‌گیری خواهد شد.

عبدالعلی‌زاده روند همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور را رو به رشد خواند و تصریح کرد: هم‌اکنون این مبادلات توسط بخش‌های مختلف به مرز یک میلیارد دلار در سال رسیده است.

۲۲ فروردین ۱۳۸۳؛ خسارات زلزله بم ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شد

ازسوی بانک جهانی، میزان خسارات وارده به مناطق آسیب‌دیده از زلزله بم یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شد.

بانک جهانی که در کنار بانک توسعه اسلامی، بانک همکاری‌های بین‌المللی ژاپن و شورای همکاری خلیج فارس جهت پرداخت وام برآورد خسارات مناطق زلزله‌زده پرداخته بود مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار وام برای این مناطق در نظر گرفته است.

وام اعطایی برای احداث مدارس با کارمزد دو درصد و هشت ساله می‌باشد و وام احداث زیربناهای شهری با کارمزد پنج درصد و سه ساله است. شورای همکاری خلیج فارس نیز وامی به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار با کارمزد دو درصد و مدت ۲۵ سال پیشنهاد داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =